Sök:

Sökresultat:

221 Uppsatser om Utövande musiker - Sida 1 av 15

Den perfekta konserten: en undersökning av hur olika musiker tÀnker nÀr de planerar innehÄllet i en konsert

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur olika musiker inom den klassiska musiken tÀnker nÀr de planerar en konsert. Jag har intervjuat fyra erfarna musiker och jÀmfört deras svar. FrÄgorna behandlar tre delÀmnen: Repertoarval, programupplÀggning och konsertpresentation. Alla musiker Àr inriktade pÄ den vÀsterlÀndska konstmusiken. Konserten de planerade Àr en kammarmusikkonsert.

Utövande musiker tar ton? : en diskussion om behovet av en förlÀngd skyddstid för utövande musiker?

UpphovsrÀtten har den senaste tiden varit ett av de mest omdiskuterade juridiska omrÄdena. Dagens lagstiftning ger upphovsmÀns prestationer skydd under hela upphovsmannens livstid plus i ytterligare 70 Är medan en utövande musikers prestation endast skyddas i 50 Är. En utövande musiker har sÄledes inte samma starka skydd som en upphovsman. EU-kommissionen har emellertid lagt fram ett förslag pÄ förÀndring av de regler som omfattar just de utövande musikerna.Syftet med denna uppsats Àr att diskutera om det finns ett behov av ett utökat skydd för utövande musiker. Vidare kommer vi att diskutera huruvida förslaget Àr en lÀmplig lösning för att uppnÄ ett starkare skydd för de utövande musikernas förevigade prestationer..

FrÄn inre harmoni till yttre vÀlklang : En studie av idrottspsykologins mentala trÀning anpassad för musiker

SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att undersöka om det Àr möjligt att frÄn idrottspsykologins mentala trÀning anpassa och skrÀddarsy den för mig, som musiker, för att pÄ sÄ sÀtt kunna sÀnka bÄde stress och nervositetsnivÄ.Min tanke med uppsatsen Àr att den förhoppningsvis ska kunna vÀcka ett intresse för idrottspsykologins mentala trÀning inom musikaliska kretsar.De aspekter av den mentala trÀningen som jag valt att fokuserat pÄ Àr att med hjÀlp av den mentala trÀningen strukturera upp den mentala förberedelseprocessen: inför, under och efter ett upptrÀdande.De metoder som jag anvÀnt mig av Àr litteraturstudier och praktiska undersökningar, pÄ mig sjÀlv som musiker, med hjÀlp av de olika övningar och teorier som presenteras i den litteratur som jag studerat. Dessa övningar och teorier har jag sen anpassat för mig, som musiker.Jag har Àven valt att lÀsa boken The inner game of music av Berry Green och W. Timothy Gallwey för att se vilka teorier som redan finns översatta för musiker och för att se om det finns nÄgot mer att tillÀgga.Resultatet visar att det Àr möjligt att sÀnka bÄde stress och nervositetsnivÄn med hjÀlp av de teorier och övningar som jag tagit del av och sedan omvandlat.Vidare diskuteras det i analysen och i diskussionen hur en musiker pÄ bÀsta sÀtt kan ta till vara pÄ dessa metoder och övningar..

Miles Davis och Gil Evans - ett historiskt samarbete

Miles Davis. Gil Evans. En musiker, en arrangör. TvÄ konstnÀrer. Tillsammans förÀndrade de vÀrlden för hundratals musiker runt om pÄ jorden.

Improvisation för klassiska musiker : tabu, onödigt, anvÀndbart eller vitalt?

Arbetet handlar om improvisationens fo?rekomst i dagens undervisning pa? klassiska instrument. I den klassiska musiken har improvisation inte haft na?gon sto?rre roll de senaste 150 a?ren. Jag ville framfo?rallt fa? reda pa? om dagens klassiska instrumentalla?rare pa? musik och kulturskolor anva?nder sig av improvisation i sin undervisning och vilka tillva?gaga?ngssa?tt de i sa? fall har.

Professionell mastering : Ett bra alternativ för oetablerade musiker?

Pre-mastering, populĂ€rt men nĂ„got missvisande kallat mastering, Ă€r en process dĂ€r slutmixen av en lĂ„t optimeras för att erbjuda en sĂ„ pass njutbar lyssning som möjligt för de allra flesta som lyssnar pĂ„ den aktuella musiken. I denna uppsats har jag föresatt mig att ta reda pĂ„ om det Ă€r meningsfullt för oetablerade artister (demoartister) att anlita nĂ„gon av de professionella masteringfirmor som finns för att utföra detta, eller om det gĂ„r att göra med likvĂ€rdigt resultat pĂ„ egen hand. Resultatet visar att de flesta lyssnare tycker att en professionellt mastrad slutmix lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n en hemmagjord mastering. Även om de flesta skivbolagen enligt min undersökning tycker att det Ă€r en onödig investering för musiker som söker skivkontrakt sĂ„ bör professionell mastering Ă€ndĂ„ anses som ett bra alternativ för oetablerade musiker..

Ensembleintonation i teori och praktik

AbstractNiclas Blixt: Ensembleintonation i teori och praktik. En studie i hur teorierna anvÀnds praktiskt grundat pÄ en intervju med musiker anstÀllda vid Musik i Uppland. ? Uppsala: Musikvetenskap 1997. 10 p.I Àmnet praktisk intonation finns nÀstan inget skrivet.

TvÄ yrkesidentiteter eller en?: en kvalitativ undersökning om
yrkesidentitet hos musiker med tvÄ huvudinstrument

FrÄgan om hur instrumentalister med mer Àn ett huvudinstrument formar sin yrkesidentitet har intresserat mig lÀnge. DÀrför har jag valt att göra den kvalitativa undersökning som denna uppsats bygger pÄ. UtifrÄn tvÄ identitetsteorier: "parallella identiteter" respektive "sjÀlvbiografisk blandidentitet", har jag interjuat tvÄ yrkesverksamma musiker - en man och en kvinna - med olika bakgrund, inriktningar och nuvarande sysselsÀttning. I analysen av dessa intervjuer framkommer att de bÄda musikerna har olika sÀtt att bygga sin yrkesidentitet, och att ingen av teorierna kan uteslutas..

TV-spelsmusik

Denna uppsats har som syfte att belysa vad tvÄ musiker har för tankar och Äsikter om att, i symfoniorkester, framföra och lyssna pÄ tv-spelsmusik. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativa intervjuer och frÄgorna som stÀlls till empirin handlar om tv-spel och tv- spelsmusiken som sÄdan, hur den upplevs i förhÄllande till musikernas kvalitetsreferenser, hur den upplevs att spelas, hur konsertarrangemangen upplevs, hur publiken upplevs och vad medmusikernas Äsikter Àr. FrÄgorna stÀlls dels med utgÄngspunkt frÄn musikernas generella Äsikter om tv-spelsmusiken och dels utifrÄn musikernas erfarenheter av att spela tv-spel samt i jÀmförelse med musikernas erfarenheter av att framföra annan typ av musik. UtifrÄn svaren fÄr man se vilka slutsatser om tv-spelsmusik man kan dra. Uppsatsen visar pÄ att det krÀvs fler informanter Àn de tvÄ musiker jag intervjuade för att man ska kunna dra nÄgra större slutsatser.

Musik och ljudnivÄer : En undersökning bland musiker och ljudtekniker om ljudnivÄer, tinnitus och musikupplevelse

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur musiker ser pÄ begrepp som ljudnivÄ, musikupplevelse och relationen mellan dessa. Underlaget för studien Àr sex intervjuer med musiker och ljudtekniker, med och utan hörselskador. Studien byggs pÄ sex kvalitativa intervjuer och Àr avgrÀnsad till att i första hand behandla detta inom musikstilar vilka Àr baserade pÄ trummor och bas ? pop/rock, jazz/blues.Studiens resultat visar att parametrar som t.ex. genre, lokal, ljudteknik, ljudtekniker och arrangör har inverkan pÄ det ljud och den ljudnivÄ som uppnÄs vid en konsert.Vidare redovisas respondenternas syn pÄ relationen mellan ljudnivÄer och musikupplevelse.

Made in... Sweden? : Ursprungsregler som handelshinder

Denna uppsats har fo?r avsikt att na?rmare underso?ka hur ursprungsregler inom det multilaterala handelssystemet a?r utformade, hur de tilla?mpas och om de kan ta?nkas anva?ndas pa? ett protektionistisk eller diskriminerande sa?tt och da?rfo?r utgo?ra handelshinder. Det har under arbetets ga?ng visat sig att det finns bela?gg fo?r att ursprungsreglerna a?r mycket komplexa och sva?rhanterliga i ma?nga avseenden och att de administrativa procedurerna kring ursprungsregler a?r kunskapskra?vande, tidskra?vande och kostsamma. Att la?nder sja?lva ges mo?jligheten att utforma ursprungsregler medfo?r ocksa? risker fo?r att reglerna anva?nds pa? ett protektionistiskt sa?tt a?ven om de la?nder som antagit WTO:s avtal om ursprungsregler underkastat sig att respektera och fo?lja de grundla?ggande riktlinjer och principer som avtalet om ursprungsregler bygger pa?.

Kreativt samspel i studiomiljö

Syftet med mitt examensarbete a?r att underso?ka och fa? insikt i vad man som jazzmusiker kan sto?ta pa? under en studioinspelning av egna kompositioner. Vad kra?vs av en musiker/komposito?r na?r det ga?ller kommunikation med andra musiker fo?r att fa? igenom sina musikaliska intentioner?Under en dags inspelning med tva? professionella jazzmusiker spelade jag in tre egna la?tar med tre olika utga?ngspunkter. La?t ett, da?r musikerna fick allt noggrant noterat och beskrivet.

Acceptance and Commitment Therapy för musikalisk prestationsÄngest : att lÀra sig leva med prestationsÄngest genom ökad psykologisk flexibilitet

Musikalisk prestationsÄngest (MPA) Àr ett vanligt förekommande problem bland musiker och kan i vissa fall omöjliggöra en karriÀr som musiker. Syftet med föreliggande studie var att utvÀrdera en 5 sessioners behandling med Acceptance and Commitment Therapy (ACT) för MPA. Resultatet Àr lovande, 7 av 8 deltagare fullföljde behandlingen och flera deltagare fick förbÀttringar pÄ sÄvÀl ACT-relaterade mÄtt som pÄ mÄtt för MPA. Resultatet motiverar vidare forskning om ACT för MPA..

Fri improvisation : Hur tÀnker musikerna?

Mikael Tuominen: Fri improvisation - hur tÀnker musikern?  Uppsala Universitet, musikvetenskap vt -98.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka musikestetiken bakom fri improvisation sedd ur musikerns synvinkel. Undersökningen Àr framför allt baserad pÄ litteratur skriven av verksamma musiker inom genren och pÄ artiklar som delvis bygger pÄ intervjuer med musiker. I arbetet med texterna anvÀnds hermeneutisk och komparativ metod.I uppsatsen visas att genrebegrÀnsningen för fri improvisation ligger i metoden. Denna gÄr ut pÄ att musiken skapas i nuet.


1 NĂ€sta sida ->